Min resa söderut

Min resa började vid gävle tågstation.  torsdag den 25 januari kl 07.00 bar det iväg till sthlm. Trött som en gnu satt jag och försökte hålla mig vaken för att inte åka förbi sthlm. Det var inte så mycket trafik på vägarna Somnade till en lite stund men vaknade snabbt upp igen. Nu var jag nästan i stockholm stad. Jag tänkte på hur stressigt det är i sthlm och fick en rolig syn, träden var uppe på hustaken. Hahah vilket råttbo, tre våningar med trafik, underst är tunnelbanan,sen bilar och bussar och ytterligare än våning med bussar, klart att träden vill därifrån tänkte jag :P. Vi gled sakta in mot busstationen och såg torgny melins turnebuss "tonart" stå och vänta vid sidan av vägen haha dom är väl för söta. Nu va vi framme på stationen och jag klev av.. när jag väl var inne gick jag och satte mig på ett café inte alls för långt från ingången, jag köpte en kaffe och yoghurt med bär i. Jag var inte as hungrig men de gick ner lite störande var att dom bygger om just nu så barnskrik blandades med ljudet från borrar och sågar. Jag fördrev ungefär en halvtimme där, en och en halvtimme tills bussen skulle lämna stationen. Jag satte mig på en bänk bredvid en annan resenär från Gävle, men tröttnade och gick efter ett tag upp och satte mig vid gate 39. Det var inte så mycket folk just nu men 10 min senare började dom komma. Folk pratade ett grötigt språk och jag förstod att det var massa danskar där .. Jag kollade upp på tavlan och såg att min buss som jag skulle spendera runt tre timmar till jönköping senare skulle vidare till köpehamn, därav danskarna. Nu kom bussen in men det tog en bra stund innan vi fick kliva på. Jag satte mig ganska långt fram i bussen och ringde till Johan, han svarade men det blev inget långt samtal då mitt batteri började pipa ganska fort .. damn jag som hade flera timmars resa framför mig. Jag satte på mp3 spelaren och lyssnade till Mimikry och tittade ut över landskapet, jag hade ganska låg volym och hörde var dom framför mig pratade om, det lär spännande så jag stängde av mp3n. Nu minns jag tyvärr inte så mycket av vad dom sa men det var två tjejer. den ena klanade ner på den andra, fast på ett "fint" sett . En av tjerna sa att hon tyckte om att sy och sjunga, den andra sa ja du kan ju sjunga men du kommer aldrig bli en stjärna, jag däremot har mer talang och skulle nog kunna bli en kändis :P haha näe tänkte jag okej att man ska ha röst men uitseendet är tyvärr nästan viktigare . Resan gick och solen sken, landskapet var grönt, gröna fält och stora skogar, endel sjöar längs vägen med. Nu hade vi kommit ganska långt söderut, typ linköping och rondellernas hemtrakter började sakta smyga sig fram.  (Jag minns sommarne 05 när vi var påväg hem från hutsfred så klagade jag och sanna över dessa satans rondeller och när vi kom hem så hade även gävle drabbats av rondellsjukan men nu när jag har börjar övningsköra så tackar man för rondellerna!) Jag satt och höll tummarna för att solen skulle hålla i sig ända till Jönköping så att jag skulle få några fina bilder över vättern och landskapet där men ju närmare ja kom desto mer moln blev det. Nu var vi högt uppe och jag kollade åt höger och fick en chock. Omg va ycke vatten.. va stort,.. jag tänkte till och kom på att nu va vi vid vättern.. haha .. Det var brant och vi åkte sakta men säkert neråt (inte ner i vattnet :P) Jag har aldrig tidigare fått lokc i öronen av att åka buss men vi befann oss så högt upp så nu fick jag lock. Vi var alldeles bredvid vattnet och alldeles strax framme vid stationen. Jag blicka upp mot höger och såg ett stort troll i trä, tyvärr han jag inte fram med kameran för att ta ett foto :(. Nu hade det började spö regna och bussarna körde in mot resecentrum där jag skulle tillbringa dom närmaste två timmarna. Damn inga fina landskapsbilder nu tänkte jag. Jag begav mig ut endå, så farligt kan det inte vara tänkte jag. haha nu kände jag mig som e riktig turist,. en kamera i handen och såg allmänt vilsen ut det fattades bara en karta :P Tog några bilder över vättern men det blåste allt mer och för att inte flyga ut i vattnet gick jag till stationen och värmde mig och mina varntar och käklade köttfärspaj :P den var sådär .. Tiden gick vädligt fort där och nu steg jag på bussen till växjö som förövrigt gick enda till Kalarm. Nu ville jag inte somna för då skulle jag inte komma hem. Vägen till växjö var läskig, regnade så det riktigt smällde på rutorna och det var mörkt. bussen var försenad och åkte därför extra fort. Ville ringa nån men eftersom mitt batteri dog redan i sthlm så gick det inte :( ca en och en halvtimme senare befann jag mig i växjö. Klockan var nu sju på kvällen.Där tog jag sista bussen för dagen till personen jag övernattade hos. Det var en trevlig lägenhet, ganska mysig sådär. Fick en stoor säng att sova i och det gjorde jag efter att jag läst igenom min läxa jag fått. dagen efter skulle jag vakna klockan sju på morgnen för att senare gå och lyssna på föreläsningar på vöxjö universitet som var anledningen till min visit. Jag ringe Johan och sa godnatt. Klockan 2 på natten vaknade jag upp hur min hemska dröm om bussar.. gaaha ja hatar bussar :P Johan ringde och vi sa god natt. igen :P Klockan ringde, nu var de dax att stiga upp.. jag låg och drog mig några minuter sen gick jag upp och klädde på mig,tvättade mig, sminkade mig  och käkade frukost. Idag skulle jag gå på föreläsningar och därefter flyga med 17.00 flyget till sthlm-bromma. Dagen var intressant men seg, jag var trött men dagen gick ganska fort endå. Klockan var nu 10 i 4 och jag gick ut och vöntade på min taxi som skulle ta mig till flyget. Jag passade på att fota några coola statyliknande saker utanför universitetet. Nu kom taxin och jag ringde Linnea eftersom hon ville höra hur smålänska låter. hon garvade åt chaffören och han brädde på sin dialekt till max :P Taxiresan tog en kvart och nu var jag framme på en pyttepytte liten flygplats, skönt täntkte jag. Checkade in min väska och mig sen väntade jag. kl 17.05 klev vi på planet, ett litet plan som såg ganska ringtorstigt ut. Jag satte mig vid en fönsterplats och motorerna startade. det lär utanbara helvete.. ska planet hålla. Det åkte runt i en cirkel på marken och jag tänkte näe nu krachar vi innan vi ens har hunniut lyfta. men planet vände bara :P nu var vi uppe i luften., fick inge lock i öronen, resan gick bra lite hoppigt men inget annat. klev av planet i bromma 20 över 6 och där stod Gunnilla, min moster och Dag hennes man och väntade på mig.- Jag tog min väska från bvandet och vi åkte iväg till Nacka där jag skulle tillbringa natten. Väl framme hälsade vi på min morbror och hans fru som jag inte träffat på jag vet inte hur många år. det var trevligt dom såg ut som förut och deras hund axi med. Det blev en snabb visit då Dag var hungrig och vi gick hem och åt otroligt god kyckling, med klyftpotatis, sallad och vinbärsgele till.. och nån god sås med. Senare på kvällen blev det kaffe och goda winerbröd. Vi satte oss och tittade igenom fyra albume med roliga bilder från släkten. en kanna kaffe och mycket skratt senare gick vi och lade oss.. Jag läset några kapitell ur "Liftarens guid till galaxen" innan jag somnade. Dagen efter, alltså idag vaknade jag halv tio men drog mig till tio. Gick ner och käkade frukost, duschade sen fönade jag håret och gick ner. min morbror Jörgen och hans fru Pia hade kommit dit och vi drack kaffe. Gunnila fyller år imorgon så jag letade mig iväg till en affär för att köpa tulpaner. Hon fick dom sen bar det iväg till min kusin Åsa och hennes barn som jag inte träffat på säkert 10 år. Dom höll på att tapetsera om Hampus rum, hennes äldsta barn. Han såg inte ut som jag kom ihåg iof så var han dryg 7 år när vi sågs senast och man färndras förhoppningsvis på så lång tid. Hennes andra barn Linus hade förändtas också. Han hade numera stålkängor och rakad skalle.. lite chockerande men jag tror han bara utmanar sin mamma genom att testa okika stilar. det går över. Vi stannade inte så länge, vi gick hem till Gunnila och käkade sen tittade vi på ännu fler kort. Vi gick över till min morbror ett tag sen hem sen följde som med mig till tåget som skulle ta mig in till slussen sen vidare till t-centralen där madelenie och pät väntade. Vi tog en fika på central stationen sen gick jag och Pät som ändrade sig om tåget och istället tog bussen, iväg för att åka hem. Det var halvmycke folk på bussen och jag blev erbjuden busshångel av pät :P haha jag tackade snällt nej men han gav sig inte i första taget.. de blev inge busshångel för päts del :P jag tror jag klarar mig. Vi fick sjukts hem av hans polare som bor på samma gård som mig och väl hemma spelade jag kort med marquz.. förlorade tre av fyra ggr på finns i sjön .. och nu sitter jag här och tar igen tre dagars bloggtid.
image41 
Mina vantar ligget på torkning efter regnet, Jönköpings resecentrum.

image40 Jönköping, vättern.

image47 Grejjsimojjs i jönköping

image46 Vättern




image42 cool staty grejjs utanför växjö universitet.

image43 Min flygmat haha

image44 Madde och pät vid centralstationen.

image45 Jag lite allmänt sliten efter dagar av många bussresor.


Hoppas ni orkade läsa allt och se alla roliga bilder


Over and out.

Ha det underbart!//
Ylva

Kommentarer
Postat av: Robert

guud vad långt. nog bara jag som orka läsa

2008-01-29 @ 00:18:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0