Jantelagen.. ?!

När jag var liten (:P) och gick på högstadiet så fick vi ett orangefärgat klistermärke som vi fäste på baksidan av våra låne kort. På det stod det Jante. Och jag har aldrig riktigt tänkt på de där förens idag faktiskt. Fick vi dom för att vi skulle vara För jantelagen, att det skulle vara något bra med den? Isf undrar jag vad lärarna rökt den dagen för är det var lärarna försöker lära oss är skolan helt sjuk..

För er som inte minns lyder jantelagen såhär:

Du skall icke tro, att du är något.
Du skall icke tro att du är klokare än vi.
Du skall icke tro att du är bättre än vi.
Du skall icke tro att du vet mer än vi.
Du skall icke tro att du är förmer än vi.
Du skall icke tro att du duger något till.
Du skall icke skratta åt oss.
Du skall icke tro att någon bryr sig om dig.
Du skall icke tro att du kan lära oss något.



Jag kan inte tänkte mig att det var sådär våra lärare ville att vi skulle tänka, tyvärr minns jag inte varför vi fick klistermärket men jag kan ju tänka att det var för att vi skulle tänka tvärtom gentemot jantelagen :P Är det bara jag som tänker helt knasigt nu eller vafan menar man med jantelagen? Snälla berätta för mig :P Jag hoppas jag hittar kortet och att jag missminner mig och att det egentligen stod "Anti Jante" på det oranga klistermärket med svart text på.

Over and out
Ha det underbart!//
Ylva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0